Gedragsregels

Gedragsregels tijdens trainingen

Gewenst gedrag Ongewenst gedrag
Kom op tijdSchelden, uitlachen, intimideren en pesten
Behandel elkaar met respectZonder overleg de training verlaten
Help elkaar bij pech of calamiteitDe training verstoren
Wacht op elkaar, neem een achterblijver meeWegrijden of opzettelijk achterblijven
Luisteren en opletten als de trainer iets uitlegtSport of energiedrank
Volg de aanwijzingen van de trainer opEten tijdens de training, gelletjes
Een bidon met waterGevaarlijk gedrag in het verkeer
Eet voor de trainingOpzettelijk slippen, naast het pad rijden
Respecteer de verkeersregelsAan de kant schreeuwen, te snel passeren
Respecteer de natuur
Benader en passeer voetgangers rustig en groet
Zorg dat je materiaal in orde is
Zorg voor een binnenband en pompje

Tijdens wedstrijden MTB

Sportief gedrag Onsportief gedrag
LachenBoeren
Een “schoudertje” mag, handen aan het stuurIemand omduwen of aan de kant kwakken
Inhalen daar waar het kanInhalen waar het niet kan (bijv. een krappe bocht)
Sprint in een rechte lijnVan je lijn afwijken in de sprint
Volg het parcoursNaast het parcours rijden, afsnijden
Snellere renners laten passerenSnellere renners opzettelijk hinderen
Achterblijvers waarschuwen als je wilt passerenSchreeuwen, schelden, vloeken, intimideren

Tijdens wedstrijden (wielerbaan)

Sportief gedrag Onsportief gedrag
Rij op je lijn, geen onverwachte stuurbewegingenSlingeren of onnodig van lijn veranderen
Inhalen alleen daar waar het kanIn een bocht binnendoor inhalen
Sprint in een rechte lijnVan je lijn afwijken in de sprint
Achterblijvers waarschuwen als je gaat passerenZonder waarschuwing er langs scheren
Rechts op de baan gaan rijden als je bent gedubbeldGeen ruimte geven als je wordt gedubbeld
Elkaar waarschuwen voor achterblijversDuwen, ook met schouder
Raak elkaar niet aan, handen aan het stuurAanhaken bij een hogere klasse
Alleen inhalen bij je eigen klasseSchreeuwen, schelden, vloeken of intimideren
Denk om je taalgebruik

Toerfietsen

Regels in de groep Tekens in de groep
Er wordt als groep gereden. Dus samen uit, samen thuisAls er gestopt moet worden geven de voorrijders een stopteken met de (linker) arm recht omhoog en roepen “STOP”. De groep geeft het stopteken door naar achterSlingeren of onnodig van lijn veranderen
Er wordt rekening gehouden met nieuwe deelnemers in de groepAls de weg vrij is, geven de voorrijders een teken met de (linker) arm omhoog naar voren wuivend en roepen “VRIJ”. De groep geeft het teken door naar achter
De voorste fietsers waarschuwen andere weggebruikers tijdig en vriendelijkBij rechtsaf: voorrijder met arm rechts en roept: “RECHTS”. De groep geeft de roep door naar achter. (verplicht volgens de verkeersregels)
Als iemand het tempo niet aan kan laat de wegkapitein de betreffende persoon op de tweede rij fietsen en/of wordt het tempo aangepastBij linksaf: voorrijder geeft dit aan met arm naar links en roept: “LINKS”. De groep geeft de roep door naar achter. (verplicht volgens de verkeersregels)
Bij een klim wachten we bovenaan tot de laatste boven is (niet meteen weer vertrekken gun ook de laatste dat hij of zij op adem komt)Bij obstakel rechts van de weg of inhalen van mede weggebruiker: de voorrijders roepen duidelijk “VOOR”. De groep geeft de roep door naar achter
Er wordt altijd met de handen op of bij de remmen geredenBij obstakel links van de weg of tegenligger: voorrijders roepen duidelijk: “TEGEN”. De groep geeft de roep door naar achter
Niet rijdend, achterom kijkend een gesprek voerenBij obstakels in of op het wegdek wordt luid de naam van het obstakel geroepen en met de arm naar beneden naar het obstakel gewezen. De groep geeft de roep door naar achter
Nooit abrupt van richting veranderen of remmen, maar langzaam uitrijdenWordt er “RITSEN” geroepen dan dient men achter elkaar te rijden. De groep geeft de roep door naar achter en geeft de ritser de ruimte
Als men in de berm rijdt niet de weg/het fietspad weer oprijden maar remmen en stoppen en voorzichtig de weg weer op gaanIndien de groep wordt ingehaald (fietser, auto, o.i.d.) roep dan luid: “ACHTER”. De groep geeft de roep door naar voren
Niet mobiel bellen (of ander apparatuur) bedienen tijdens het fietsenBij rechtdoor: voorrijder roept: “RECHTDOOR”. De groep geeft de roep door naar achter
Wees alert en blijf geconcentreerdZijn er problemen roep dan luid: “LEK”
Elke deelnemer wordt geacht persoonlijke gegevens (identificatie) bij zich te dragen
Drink en eet op tijd maar wel op een rustig moment
Bij pech (bv lek) rijdt iedereen naar een veilige plek. Ga, indien mogelijk, van de weg of fietspad af. Er wordt gewacht en geholpen bij de reparatie
De tochten zijn geen wedstrijden (gedrag tegenover andere weggebruikers)
Ga uit van groepen van maximaal 14 personen
Bij twijfel over de richting rustig rechtdoor fietsen (indien mogelijk)
Iedereen wordt geacht deel te nemen op een goed onderhouden fiets
Houd voldoende afstand

Toerfietsen tips omdat voorkomen beter is dan genezen

Tips Videoinstructie met Karsten Kroon bekijken.
Draag goede kleding (handschoenen & helm)Heer in het verkeer deel 1 : https://www.youtube.com/watch?v=3Kume1JXzwg
Wees je er bewust van dat je als fietser altijd verantwoordelijk bent voor je eigen rijgedrag/stijl je bent en blijft weggebruiker, net als ieder anderHeer in het verkeer deel 2 : https://www.youtube.com/watch?v=rbUAR4Vc6Jo
Rij op deugdelijk materiaal
Spreek de route van tevoren af
Vermijd kuddegedrag
Kijk zelf goed uit en vertrouw niet blindelings op voorganger(s)
Overzie situaties van tevoren (net als bij het motorrijden)
Rij niet te dicht op je voorganger
Rij niet te dicht op de kant
Rij niet voortdurend op kalkstrepen (zeker niet in bochten)
Neem je snelheid in acht
Rem met beleid (gelijkmatig met beide remmen)
Stop bij ORANJE stoplichten!
Stop bij overstekers!
Bij inhalen op smalle paden, laat je horen, geef informatie over de groepsomvang, minder snelheid en geef “LAATSTE” aan!

Toerfietsen tips omdat voorkomen beter is dan genezen

  • Draag goede kleding (handschoenen & helm)
  • Wees je er bewust van dat je als fietser altijd verantwoordelijk bent voor je eigen rijgedrag/stijl je bent en blijft weggebruiker, net als ieder ander
  • Rij op deugdelijk materiaal
  • Spreek de route van tevoren af
  • Vermijd kuddegedrag
  • Kijk zelf goed uit en vertrouw niet blindelings op voorganger(s)
  • Overzie situaties van tevoren (net als bij het motorrijden)
  • Rij niet te dicht op je voorganger
  • Rij niet te dicht op de kant
  • Rij niet voortdurend op kalkstrepen (zeker niet in bochten)
  • Neem je snelheid in acht
  • Rem met beleid (gelijkmatig met beide remmen)
  • Stop bij ORANJE stoplichten!
  • Stop bij overstekers!
  • Bij inhalen op smalle paden, laat je horen, geef informatie over de groepsomvang, minder snelheid en geef “LAATSTE” aan!

Heer in het verkeer

Bekijk voor nog meer tips onderstaande video’s van Karsten Kroon. Deel 1 gaat over de basisetiquette en het sociale weggedrag van wielrenners, om de groep dynamisch en veilig door het verkeer te manoeuvreren. Deel 2 gaat over de schone kunst van het waaierrijden, ook in groepen groter dan zes.

Overzicht tekens

Wat roep je? Welk teken geef je? Wat doe je?
StoppenLinkerarm omhoogRustig afremmen en stoppen
VrijLinker arm omhoog naar voren wuivendOversteken van een weg
RechtdoorT.b.v. duidelijkheid waar twijfel isArm omhoog naar voren wuivend
RechtArm uitsteken naar rechtsRechts afslaan
LinksArm uitsteken naar linksLinks afslaan
VoorObstakel rechts van de wegRechterarm naar achteren en wuivend
TegenObstakel links van de wegLinkerarm naar achteren en wuivend
Paal, gat, etc.Obstakel in of op de wegArm naar beneden wijzend
AchterIngehaald worden door een auto, fietser, etcWordt van achteruit de groep naar voren geroepen
LekLekke band of technisch probleemWordt in de groep geroepen. Men remt rustig af en gaat zoveel mogelijk rechts van de weg staan.

Gedragsregels trainers

HRTC DOK  trainers zijn opgeleid en gecertificeerd door de KNWU als trainer of assistent. Tevens vraagt HRTC DOK een Verklaring Omtrent Gedrag aan voor al haar trainers om zo meer zekerheid te verkrijgen over het verleden van haar trainers. Hiermede hoopt de vereniging een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor haar leden.
Bij het werven van nieuwe trainers en assistenten worden onze normen en waarden duidelijk kenbaar gemaakt en wordt er aangegeven dat het overleggen van een VOG een vereiste is.